Wednesday, December 22, 2010

Udang Goreng Mentega (Berjala Telur)


Tanggal 17 Disember 2010, hari Jumaat, anak sepupu Kak Mas namanya Kak Shera (panggilan manja) telah melangsungkan perkahwinannya. Ayahnya yang bekerja sebagai pengetuk bodi kereta yang terkenal dengan kehalusan mutu kerja. Kak Shera ni dah dianggap seperti anak Kak Mas sendirilah. Oleh itu, dengan sedikit pengalaman yang Kak Mas ada ni, Kak Mas telah diminta untuk menyediakan hidangan pengantin dengan masakan Udang Goreng Mentega Berjala Telur dan Ikan Kerapu Masam Manis untuk dijadikan hidangan. Manakala pemanis mulut dihidangkan Puding Tauhu dan buah epal, limau Sunkist dan juga Anggur Merah.

Pada hari Khamis, sebelum majlis berlangsung, pagi-pagi lagi Kak Mas sekeluarga telah pergi ke Pasar Besar Kedai Payang untuk mencari bahan-bahan masakan hidangan ni.

Kak Mas sungguh gembira kerana telah berjaya menghasilkan hidangan ini dengan masakan Udang Goreng Mentega Berjala Telur, Ikan Kerapu Masam Manis ini. Kalau anda ingin mencubanya resipi ini, memang best hingga menjilat pinggan dan pengantin pun makan bertambah, he.he.he.

Resipinya adalah tersenarai sebagaimana di bawah.


Udang Goreng Mentega
(Berjala Telur)

Bahannya

1 kg Udang (bersaiz besar) – (lebih kurang 4 ekor)
1 sudu kecil Garam
2 sudu kecil Serbuk Kunyit
1 sudu kecil Serbuk Kari Ikan
5 helai daun kari
3 biji cili api
2 biji telur – merah telur
2 sudu Mentega atau Butter
Minyak masak untuk mengoreng.

Caranya :-

1. Udang hendaklah diperap dengan garam, kunyit dan serbuk kari ikan selama 10 minit.
2. Panaskan kuali dan masukkan minyak, apabila panas minyak masukkan udang biarkan sampai masak dan masukkan cili api, daun kari yang telah dimayang. Selepas itu angkat.
3. Simpan minyak gorengan udang tadi. Panaskan kuali masukkan minyak dicampur dengan mentega.
4. Merah telur yang dipukul tadi, digoreng di dalam minyak bersama mentega yang dah dipanaskan. Telur itu dipusing-pusing dengan acuan supaya menjadi seperti jala.
5. Selepas siap menjadi seperti jala terus diangkat dan ditoskan.
6. Selesai saja menyediakan telur jala, bolehlah dihidangkan bersama-sama udang tadi.

Catatan:-

Udang tersebut dicucuk dengan lidi sate dan dipacak pada buah nenas, manakala telur jala disangkut dekat kepala udang. Jadilah Udang Goreng Mentega Berjala Telur.

No comments:

Post a Comment

google.com, pub-5229426821154127, DIRECT, f08c47fec0942fa0