Friday, February 23, 2001

MAKLAU atau SEAFOOD

MAKLAU – Makanan laut (seafood) ringkasnya “maklau” adalah termasuk apa-apa jenis makanan yang diambil dari laut.

Maklau adalah sebarang bentuk kehidupan laut yang dianggap sebagai makanan oleh manusia. Maklau secara ketara termasuk ikan dan kerang. Kerang termasuk pelbagai spesies moluska, krustasea, dan echinoderm. Secara sejarah, mamalia laut seperti ikan paus dan ikan lumba-lumba telah dimakan sebagai makanan, walaupun itu berlaku pada tahap yang lebih rendah pada zaman moden. Tumbuhan laut yang boleh dimakan, seperti beberapa rumpai laut dan mikroalgae, secara meluas dimakan sebagai maklau di seluruh dunia, terutamanya di Asia.

Di Amerika Utara istilah "seafood" diperluaskan kepada organisme air tawar yang dimakan oleh manusia, jadi maklau adalah merangkumi semua kehidupan akuatik yang boleh dimakan.

Perolehan maklau biasanya adalah secara memancing, menjala, memukat atau memburu, dan penternakan maklau dikenali sebagai akuakultur, atau penternakan ikan jika ikan yang diternak. Maklau sering dibezakan daripada daging, walaupun ia masih haiwan dan dikecualikan dalam diet vegetarian. Maklau merupakan sumber penting protein dalam banyak diet di seluruh dunia, terutama di kawasan pantai.

Kebanyakan hasil penuaian maklau dimakan oleh manusia, tetapi sebahagian besarnya digunakan sebagai makanan ikan untuk memelihara ikan lain atau haiwan ternakan. Sesetengah maklau digunakan sebagai baja untuk tumbuhan lain.

Dengan cara ini, maklau secara tidak langsung digunakan untuk menghasilkan makanan tambahan untuk kegunaan manusia. Produk, seperti pil minyak dan spirulina, juga diekstrak daripada maklau. Sesetengah maklau diberi makan kepada ikan akuarium, atau digunakan untuk memberi makan haiwan domestik, seperti kucing. Sebilangan kecil digunakan dalam perubatan, atau digunakan secara industri untuk tujuan bukan makanan contohnya kulit.


#maklau #seafood #maknamaklau

No comments:

Post a Comment

google.com, pub-5229426821154127, DIRECT, f08c47fec0942fa0