Saturday, January 28, 2012

Udang Galah Segar Pok Jak



Pilihlah sendiri udang galah segar yang anda ingin dimasak dan menghiasi hidangan mi yang dipesan di warung milik Salleh Abdullah, 62, atau lebih dikenali dengan panggilan Pok Jak.

Sajian di depan mata yang kelihatan ringkas ternyata cukup memecah liur para pengunjung di warung yang dinamakan Kedai Makan Mee Udang Galah Pok Jak di Kampung Tanjung Sabtu, Manir, Kuala Terengganu.

Udang galah yang masih hidup boleh dipilih sendiri oleh pelanggan dan ditangguk dari kolam gentian kaca sebelum dibawa ke dapur untuk dimasak.


Hanya menyajikan yang segar dan berkualiti kepada pengunjung, ia sememangnya dapat memenuhi selera penggemar udang galah yang sukar diperoleh di pasaran.

Menurut Salleh, sejak beroperasi pada Januari 2010, warungnya mulai menjadi sebutan setelah masakan berasaskan udang galah diperkenalkan empat bulan selepas itu.

Dengan dibantu isterinya, Fatimah Hussin, 40, sebagai tukang masak, mereka hanya menyediakan mi kari, mi rebus dan mi goreng serta masakan panas berasaskan udang galah.

Ini membuatkan warung kecil yang memuatkan 40 tempat duduk itu sering menjadi tumpuan pengunjung dari jauh dan dekat.

"Kami menyediakan hidangan berasaskan udang galah yang kebanyakannya dibeli daripada pemancing, hasil tangkapan dari Sungai Nerus dan Sungai Terengganu," katanya kepada S2.

Memandangkan udang galah menjadi menu utama di warungnya, dia sentiasa memastikan udang yang diperoleh daripada hampir 30 orang kaki pancing sekitarnya segar.

Bekas pemandu kontrak jabatan kerajaan dan bapa kepada 10 orang anak itu berkata, pelanggan boleh memilih udang mengikut saiz sama ada kecil, sederhana dan besar.

''Sudah pasti harga yang ditawarkan juga mengikut harga pasaran semasa. Harga udang galah hari ini adalah RM60 sekilogram.

''Pelanggan terlebih dahulu memilih udang mengikut saiz dan bilangan yang mereka inginkan sebelum ditimbang dan ditentukan harga sebelum dimasak.

"Ada hidangan mencecah harga RM35 semangkuk dan ada serendah RM10. Biasanya pelanggan tidak mempersoalkan harga kerana berpuas hati dapat menikmati udang yang besar dan segar," katanya.

Dibuka setiap hari kecuali Jumaat, Kedai Makan Mee Udang Galah Pok Jak beroperasi dari pukul 3 petang hingga lewat tengah malam amat menitikberatkan kepuasan pelanggan.

Sebab itulah kata Salleh, warung yang terletak di tepi Masjid Tanjung Sabtu itu turut disinggahi orang kenamaan termasuk para pemimpin negeri.

"Ramai pelanggan datang ambil peluang untuk bergambar sebelum menjamu selera. Saya diberitahu pelanggan bahawa mereka dapat tahu mengenai warung ini melalui blog dan laman sosial seperti Facebook," jelasnya.

Katanya, dengan sambutan yang semakin menggalakkan, masalah putus bekalan tidak boleh dielakkan.

"Memandangkan udang galah ini diperoleh dari sungai berdekatan, maka musim tengkujuh dan banjir menyebabkan bekalan terputus dan pernah satu ketika berlaku sehingga dua minggu.

"Pada musim tengkujuh sebegini, kebanyakan pelanggan menelefon terlebih dahulu sebelum datang kerana mereka hanya mahu menikmati udang galah segar. Selepas musim tengkujuh tiada masalah," ujarnya.

- dipetik daripada Utusan Malaysia Online.

No comments:

Post a Comment

google.com, pub-5229426821154127, DIRECT, f08c47fec0942fa0