Saturday, May 26, 2018

Kuih Onde-Onde (Buah Melaka)

Anakanda Kak Mas mengidam nak makan kuih onde-onde. Jadi dia pesan ke Kak Mas belikan tepung pulut untuk buat onde-onde katanya. Kak Mas kata bukan tepung pulut saja kena beli kalau nak buat kuih tu atau dalam kata lain nak bermanja suruh Kak Mas buatkanlah kuih tu. Tapi sampai bila, dah nak masuk dua orang anak ni kenalah berjanji nak buat meskipun sekarang ni kalau pergi bazar Ramadhan dah siap pun.

Yang ironinya bila beli kat bazar, kelapa parut mudah basi kalau tak hati-hati. Kena hidu tapi apa orang yang nengok dan menjual tu kata pulak. Cik Kak ... kami jual je yang ni semua kuih orang hantar. Kesian pulak, tapi tak apa ... Kak Mas bagi resepi ni ....

Bahan-bahannya:

1 gelas tepung pulut
1/2 kotak santan pekat
1/4 camca teh garam halus
1/4 cawan kelapa parut (ambil yang putih dan tidak terlalu tua)
1 kerek gula kabung / manisan / gula melaka (Potong ketul bulat kecil-kecil manisan inti)
2 helai daun pandan - dikisar dengan secawan air (tapis ambil warna)

Cara Membuatnya:

1.   Uli tepung pulut bersama air daun pandan, santan dan garam.
2.   Selepas doh tersedia, gentel bulat-bulat untuk buat bebola doh sebesar biji guli. Isikan gula melaka ke dalam bebola pulut itu.
3.   Jerang air di dalam periuk hingga menggelegak.
4.   Masukkan bebola pulut yang telah dimasukkan manisan ke dalam air yang sedang gelegak itu.
5.   Apabila telah masak, bebola tadi akan menimbul, sauk dengan sudu dan toskan airnya.
6.   Golekkan bebola keatas kelapa parut yang telahpun digaul dengan sedikit garam.
7.   Masa untuk mencuba ... oops ... bulan puasa ni. nanti Kak Mas makan waktu berbuka. Jom.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...